Pop-up winkels rukken op – Winkelcentrum Schalkwijk

Pop-up winkels rukken op

Pop-up winkels rukken op

Haarlems Dagblad, 8 april 2015 door Judy Nihof

Tijdelijke ’pop-up’ winkels zijn een nieuw wapen in de strijd tegen leegstand in Winkelcentrum Schalkwijk. Half maart opende chocoladewinkel Choc zijn deuren en ernaast is een pop up-ondernemer in vers en gedroogd fruit begonnen. Een derde pop-upshop is aantocht.

Als het aan winkelcentrummanager Gerard Zwier ligt, komen er nog meer van dit soort winkels in leegstaande units. ,,Dat geeft reuring’’, zegt hij. ,,Relatief bekeken valt het met de leegstand hier wel mee. Maar elke unit die leegstaat is er één te veel’’, zegt hij.

De winkelunits in Winkelcentrum Schalkwijk zijn in handen van verschillende eigenaren. Eén eigenaar van zes units heeft zich bereid getoond om zijn leegstaande ruimten tegen een zacht prijsje tijdelijk te verhuren aan pop-upondernemers. ,,Binnenkort hopen we met nog twee eigenaren, die ook meerdere units hebben, overeenstemming te bereiken’’, zegt Zwier. De ondernemers mogen maximaal zes maanden blijven, tenzij zich per direct een vaste huurder aandient. Dan moet de pop-upshop meteen opdoeken.

Rentree
Bijna elk winkelcentrum in Nederland heeft te kampen met leegstand. Zo ook Winkelcentrum Schalkwijk. Van de 110 winkels zijn er veertien niet verhuurd. Eigenlijk valt de leegstand niet eens zo op. De meeste lege zaken worden aan het oog onttrokken door grote raamposters.

Er gaan weliswaar zaken weg, maar er komen ook nieuwe terug. Zo vestigde Subway zich eind vorig jaar in het winkelcentrum, is Milano Mode gekomen in de voormalige Bristol en maakt Leeuwenkamp Woninginrichting binnenkort zijn rentree.

Ook wordt een Action verwacht, komt er een Aldi en verschijnt er een nieuwe, grotere Albert Heijn. ,,We beginnen langzaam uit het dal te krabbelen sinds de crisis inzette’’, zegt Zwier die de toekomst van winkelcentrum Schalkwijk rooskleurig inziet. ,,We hebben het flink voor onze kiezen gehad met de recessie, een golf van asbestsaneringen en de groei van het winkelaanbod in Hoofddorp. Van een crisis kan je nu eigenlijk niet meer spreken. Er is een nieuwe realiteit ontstaan. Hier zullen we het mee moeten doen.’’

Bij die nieuwe realiteit horen volgens Zwier nieuwe vormen van ondernemen. ,,Heel veel jonge ondernemers staan te springen om een zaak te beginnen. In een pop-upshop kunnen ze kijken of hun ideeën aanslaan.’’ Het mes snijdt volgens Zwier aan twee kanten. Veel klanten vinden de nieuwe, vaak ambachtelijke pop-upshops leuk en de verhuurders schieten er ook mee op. ,,Een winkel die gevuld is, is makkelijker te verhuren dan een lege zaak.’’

Klassieke producten
De tijdelijke winkels vormen volgens Zwier geen bedreiging voor de zittende ondernemers. “Wie een pop-upshop begint gaat niet gaande gang met de klassieke producten, maar met aparte spullen”.

 
Reacties